The next step

Afscheid Frans J. Muller en open huis Frans J. Muller geeft na veertig jaar directeurschap bij Frans Muller Benelux de leiding uit handen aan de volgende generatie. Op 26 januari 2015 neemt hij tijdens een evenement afscheid van zijn relaties.

Vijf vragen aan Frans J. Muller:

Hoe voelt het om afscheid te nemen van Frans Muller Benelux?
"Dat voelt goed. De tijd is omgevlogen. In 1972 ben ik begonnen in het familiebedrijf, ik was toen de vijfde generatie. Ik heb alleen maar hele leuke dingen met hele leuke mensen mogen doen. Als ik er op terugkijk, had en heb ik een prachtig leven! Op alle plekken in de organisatie zitten goede mensen. Daarnaast word ik dit jaar 65 en ben ik al een aantal jaren bezig met het overdragen van werkzaamheden en het inwerken van andere mensen." Een familiebedrijf met een traditie van meer dan 150 jaar. Frans J. Muller en Rutger Muller zijn inmiddels de vijfde en zesde generatie die het familiebedrijf leiden. Het bedrijf is in 1853 opgericht in Groningen. Zoals in alle goede familiebedrijven is ook de betrokkenheid bij de klanten en de producten groot. De bedrijfsvoering is gericht op continuïteit. Bij continuïteit hoort een prima klantenrelatie, optimale service en samenwerking. Als marktleider en pure specialist bieden wij die. 

Hoe is de opvolging geregeld?
"Mijn zoon Rutger is inmiddels 37 en werkt al vier jaar in ons familiebedrijf. Hij volgt mij op als directeur en ik heb alle vertrouwen in hem. Ik blijf wel als adviseur en commissaris verbonden aan dit bedrijf. Rutger heeft bedrijfskunde gestudeerd. Na zijn studie heeft hij voor verschillende bedrijven in Nederland gewerkt en daarna in Australië en Vietnam. De opvolging is een gedegen proces geweest. Tijdens zijn projecten in Vietnam begon hij gedeeltelijk voor Frans Muller Benelux te werken. Sinds 1 januari 2011 is hij fulltime bij Frans Muller Benelux in dienst gekomen, een groeiend maar stabiel bedrijf. Rutger heeft een nieuwe bedrijfsvriendelijke structuur opgezet en heeft de klantvriendelijkheid, snelheid en service verhoogd." Ons bedrijf was al de eerste die aan ketendigitalisering deed in de schoenenbranche, dit heeft mijn zoon geïntensiveerd om onze klanten nog meer te ontzorgen en beter te bedienen.

U neemt afscheid tijdens een groot evenement voor jullie relaties. Wat kunnen zij verwachten?
"We hebben een aantal relaties uitgenodigd om onze 'world of shoe care' te betreden, om kennis te nemen van hoe wij georganiseerd zijn. We laten bijzondere producten zien en geven daar uitleg over. Ook geven we een rondleiding,  een zogenaamde routing door ons bedrijf waarin de verschillende facetten van Frans Muller Benelux aan bod komen, zoals ons EDI-systeem, marketing activiteiten en service tools. Ook lichten wij ons logistieke systeem toe, hiermee kunnen we op topdagen toch aan ruim tien procent van alle schoenenklanten leveren. Dat is uniek!"

 

 

"Omdat ik trots ben op Groningen organiseren we 's middags een stadswandeling langs bijzondere en trendy schoenenwinkels. 's Avonds neem ik op gepaste wijze afscheid met een 'diner inspiré' in de Martinikerk. We maken er een gezellige avond van met enkele topsprekers zoals Jan Meerman: voorzitter van Inretail,Thomas Timm: CEO van Pedag International en Frank Becker: CEO van Collonil International. Ook komt dr. Ilse Matzer vertellen over familiebedrijven. Verder zullen daar nog meer spectaculaire dingen gebeuren, maar dat is ook voor mij nog een verrassing!"

Wat gaat u doen na uw afscheid?
"Ik ga natuurlijk minder werken. Mijn vrouw en ik vinden het fijn om meer thuis te zijn, en we hebben vier kleinkinderen waar we graag vaker wat leuks mee willen doen. Daarnaast ben ik een groot liefhebber van: bergwandelen, golfen en skiën."

"Ik geniet ervan om actief te zijn en houd me ook bezig met vrijwilligersactiviteiten. Ook bij Frans Muller Benelux heb ik altijd midden in het leven gestaan en relaties opgebouwd met leveranciers en klanten. Ik ben actief bij branchevereniging Verbond van Nederlandse Tussenpersonen (VNT), ik ben al een aantal jaren voorzitter van deze club met 350 leden."

Blijft u, gezien uw vele nevenactiviteiten, nog bestuurlijk actief in de schoenenbranche?
Via Consularis ben ik adviseur voor MKB-bedrijven. Het is interessant om met ondernemers praten en tot oplossingen te komen voor vraagstukken op het gebied van personeelsbeleid, tot het profileren in de markt en winstgevendheid. In alle branches denk ik mee en ga op de stoel van de ondernemer zitten. Verder ben ik actief in enkele  raden van advies voor bedrijven."

"Gelukkig ben ik gezegend met een goede gezondheid en een hoop energie. Die energie zet ik graag samen met mijn vrouw in als 'business ambassador' voor stichting ZOA, de letters staan voor Zuid Oost Azië, de regio waar het werk van de stichting in 1973 begon. Anno 2015 is ZOA actief in vijftien landen op drie continenten en biedt hulp aan slachtoffers van natuurrampen en gewapende conflicten, tot zij weer in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.
We zetten ons al jaren in voor een project in Oost-Congo, door middel van verschillende acties zamelen we geld in en gaan daar ook één keer per jaar naar toe. Het ingezamelde geld wordt onder andere gebruikt om hulp te bieden in de vorm van microkrediet.